Zmiana formy opodatkowania na 2023 i wstecz za 2022

Jest początek lutego 2023 roku i przedsiębiorcy stoją przed dwoma wyborami: decyzją co do formy opodatkowania za 2023, ale tym razem też co do formy opodatkowania za 2022 rok.

Rok 2023 przedsiębiorca musi zaplanować jak będą wyglądały przychody i dochód firmy.

Zmiana formy opadatkowania na 2023 i wstecz za 2022

Maksymalnie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnie pierwszy przychód w firmie – najczęściej do 20 lutego – należy podjąć decyzję czy zmienić formę opodatkowania czy pozostać na takiej samej. Pamiętajcie o zgłoszeniu zmiany do 20 lutego w CEIDG.

Jeśli chodzi o 2022 rok, mamy możliwość wstecznej zmiany formy opodatkowania pod pewnymi warunkami, które należy rozważyć.

Jeśli byliśmy na podatku liniowym albo na ryczałcie, mamy możliwość „wstecznej” zmiany formy opodatkowania na skalę podatkową. Wyłącznie w tej konfiguracji (nie można zatem zmienić skali na ryczałt czy na podatek liniowy, ani też podatku liniowego na ryczałt i odwrotnie).

Jak to zrobić ? Przez złożenie zeznania PIT-36 (druk przewidziany dla rozliczających się według skali podatkowej). Termin złożenia rocznego zeznania podatkowego mamy do 2 maja 2023.

Czy to się opłaca? Każdy podatnik powinien sam przeanalizować i podjąć taką decyzję, trzeba pamiętać również, że po zmianie formy opodatkowania zmieni się sposób obliczenia składki zdrowotnej, konieczne będzie jej przeliczenie w rocznym rozliczeniu składki zdrowotnej. Termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej mamy do 22 maja 2023.

Przechodząc z ryczałtu na skalę podatkową, pamiętaj:

• mimo niższego podatku prawdopodobnie zapłacisz wyższą składkę zdrowotną (nadpłatę odzyskasz po rozliczeniu rocznym składek jeśli złożysz wniosek w ZUS),
  • masz obowiązek zaprowadzenia książki przychodów i rozchodów (odbudować ją za cały rok wstecz wpisując przychody, zakupy i wydatki), zaliczek przeliczać nie trzeba, zostawiamy je jak były obliczone wcześniej, zeznanie podatkowe wykaże nasze wpłaty i końcowy podatek roczny.
    Niby proste, ale może nie dla wszystkich.